
El Modernisme és un moviment de renovació cultural i artística completa en totes les seues vessants: arquitectura, literatura, pintura, arts aplicades, etc. que sorgeix a les darreries del segle XIX i s'extén fins el 1er quart del segle XX.
El primer autor definit dins la corrent fou Ruben Dario gràcies al seu llibre Azul, publicat el 1888, de gran sonoritat i renovada estètica.
Aquest moviment renovador arribà a les Arts Plàstiques quasi al mateix temps. Els artistes buscaven noves formes d'expressió, orgàniques que s'assemblaren més a la Natura, en una búsqueda de bellesa rupturista i fins i tot exòtica però amb elements constructius propis de la modernitat dels seus temps: ferro colat, acer, vidre, ceràmica i formigó.
Un exemple europeu internacionalement conegut és el de Barcelona, ciutat modernista per excel·lència es convertí en nucli bohemi dels artistes que es reunien a les taules de la Cafeteria els 4 Gats que encara es conserva intacta com un restaurant.

A continuació trobem l'article de la revista especialitzada Sàpiens sobre el Modernisme Universal i més concretament del de Catalunya.
[Entre 1890 i 1910 es va extendre per Europa un nou moviment artístic molt original: el modernisme o art nouveau, que va tenir l’expressió més important en el camp de l’arquitectura, però també va influir moltíssim en la decoració, i en un moment determinat va arribar a inspirar d’una o altra manera totes les manifestacions artístiques.
Aquest moviment responia als desitjos de diferenciació dels habitatges de la burgesia benestant, dels grans propietaris i dels financers a la recerca de formes més distingides de les que oferia la producció industrial. Així, amb uns trets comuns que el caracteritzarien arreu, naixia l’art nouveau a França i Bèlgica, el Jugendstil a Alemanya, el Sezessionstil a Àustria o el Stile Liberty a Itàlia, és a dir, el que a Catalunya seria conegut com el modernisme.
El moviment modernista va tenir dues capitals a l’Europa del tombant de segle, aquelles ciutats on la classe social que sol·licitava aquests tipus d’habitatges i mobles de nou disseny estava més ben instal·lada: Viena i Barcelona. En aquestes ciutats no és fa gens difícil reconèixer un edifici modernista, així com una porta, una cadira, una vitrina o una escultura ja que aquestes presenten uns trets característics que les fan diferenciables de qualsevol altra expressió artística coneguda fins aquell moment.
El modernisme va néixer com una explosió de llibertat, de reacció contra el passat, de rebuig a la lletjor de la ciutat industrial i la producció en sèrie. No renunciaven a l’ús de nous materials industrials, però volien que aquests oferissin un caràcter decoratiu als edificis.
Els artistes, trencant amb la tradició, van deixar anar la seva fantasia. Les formes ondulades i els entrellaçaments, que tenien com a font d’inspiració la naturalesa, dominarien totes les obres modernistes, per això podem dir que són construccions orgàniques, formes artificials construïdes a imitació de les formes naturals. Sovint sorgien temes vegetals, amb tiges enfiladisses molt llargues. La trilogia essencial i definitòria del moviment seria: fantasia, corba i natura.
Els modernistes treballaven totes les arts en un procés integrador. Les seves formes artístiques eren al carrer, a l’edifici i en el mobiliari. Utilitzaven tècniques diverses, i van recuperar-ne algunes que estaven en desús com la ceràmica, la vidrieria, el ferro forjat o la marqueteria. El caràcter artesà que tenien molts dels seus treballs encaria els productes, per la qual cosa la seva clientela es trobava fonamentalment entre la burgesia.
Així, al voltant de la revista L’Avenç es configuraria el nucli modernista que s’articularia definitivament en les Festes Modernistes que van celebrar-se al Cau Ferrat de Sitges durant tres anys consecutius (1892, 1893 i 1894). Aquestes festes eren l’espai ideològic del modernisme català i en elles van desenvolupar-se totes les manifestacions artístiques del període. És per això que a Catalunya la influència modernista va manifestar-se en els camps més diversos: pintura (Ramon Cases, Isidre Nonell, Santiago Rusiñol), literatura (Joan Maragall, Raimon Casellas, Víctor Català), música (Isaac Albéniz, Enric Morera, Enric Granados) i, sobretot, en el camp de l’arquitectura i les arts decoratives, on s’assoliria l’expressió màxima d’aquest estil.
Els modernistes catalans van trencar amb les convencions creatives i morals existents en el segle XIX i van voler allunyar-se del naturalisme positivista i conservador que dominava l’escena artística i literària del moment. Els nous gustos modernistes van ser el reflex d’un canvi de mentalitat i d’una reacció contra la tradició acadèmica. Defensaven la fantasia i el somni caracteritzats en un canvi estètic que arribés a tots els elements de la vida quotidiana.
El primer representant de modernisme barceloní va ser Lluís Domènech i Montaner, que durant els anys vuitanta del segle XIX es va anticipar als moviments de l’art noveau europeus i va dissenyar construccions segons aquell estil nou, com ara l’Editorial Montaner i Simon, que actualment és l’emplaçament de la Fundació Tàpies, i el restaurant del parc de la Ciutadella, que avui és el Museu de Zoologia. L’obra culminant de Domènech i Montaner va ser el Palau de la Música Catalana de Barcelona, el qual presenta una decoració molt interessant i netament modernista, així com els finestrals, els grups escultòrics de l’escenari, i les corbes de l’exterior, especialment les de balcons i baranes.
![]() |
Palau de la Música, Barcelona |
També cal mencionar la figura de Josep Puig i Cadafalch, el qual, tot i que va ser fonamentalment un continuador del neogoticisme, va donar als espais interiors dels seus edificis un tractament netament modernista, exemple que veiem a la perfecció en la Casa Macaya de Barcelona.
![]() |
Casa Macaya, Barcelona |
Però el gran representant del modernisme barceloní va ser Antoni Gaudí, un arquitecte original que esdevindria el protagonista indiscutible del moviment aconseguint una fusió harmònica entre art i natura. Una gran part de la seva obra va ser construïda durant el segle XX, però les primeres són de finals del vuit-cents i ja ens donen exemple d’un estil molt personal. El geni de Gaudí va deixar un ampli llegat de monuments modernistes a Barcelona com ara la Casa Batlló (fotografia), la Casa Vicens, la Casa Milà o el Parc Güell, i va culminar amb la construcció del temple expiatori de la Sagrada Família on la façana té la força ascensional de l’art gòtic i el recobriment ornamental, amb desenes d’escultures i una vegetació exuberant, atorga a aquest edifici una personalitat única en la història de l’arquitectura]
![]() |
Casa Batlló, Barcelona |
El Modernisme de Gaudí forma part de l'imaginari, tothom sap diferenciar-ne una obra seua i del seu moviment però per contra hi ha un gran desconeixement de l'expansió del moviment i l'adaptació als gustos de cada territori, és el cas de ciutats com Alcoi, València, Elx o Novelda, plenes de mostres d'art modernista però molt desconegut.
A continuació vos deixem 2 activitats per a què busqueu per internet i aporteu informació mitjançant els comentaris:
Activitat 1: Busca informació sobre Demetri Ribes, vida, curiositats i obres.
Activitat 2: Del seguit de fotografies que apareixen quines trobeu que són pròpies del Modernisme Català i quines del Modernisme Valencià? Raona la resposta.
Imatge 1
Imatge 2
Imatge 3
Imatge 4
Imatge 5
Imatge 6
Imatge 7
Imatge 8
Imatge 9
Imatge 10
Imatge 11
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada